Siirrytty sivulle
Siirry suoraan sisältöön.

Kelan testisanasto

Terminologinen sanasto ·Luonnos

Siirry suoraan hakutuloksiin.

Rajaa listaa

Sanaston käsitteet

Ei rajauksia

KäsiteLuonnos

Vakioraportointimenetelmien ulkopuolella tapahtuva raportointivälineen työkalujen käyttö tietojen hakemiseen, lajitteluun ja raportointiin siten, että haku kohdistuu ennalta määritellyissä tietorakenteissa oleviin tietoihin.

KäsiteLuonnos

Pääsääntöisesti yhteenlaskutoimituksista koostuva muuttujan alemman raportointitason tietojen summaus ylemmälle raportointitasolle.

KäsiteLuonnos

Asiakirjahallinnan osa, jonka tehtävänä on arkistolain mukaan varmistaa asiakirjojen käytettävyys ja säilyminen, huolehtia asiakirjoihin liittyvästä tietopalvelusta, määritellä asiakirjojen säilytysarvo ja hävittää tarpeeton aineisto.

KäsiteLuonnos

Asiakirjahallinnan osa, joka vastaa asiakirjojen hallintaprosessien ohjauksesta ja valvonnasta asiakirjat tuottaneessa organisaatiossa.

KäsiteLuonnos

Data, joka on kenen tahansa hyödynnettävissä maksutta, luvallisesti ja koneluettavassa muodossa.

KäsiteLuonnos

Tieto, joka on koneellisesti luettavaa, viestittävää tai käsiteltävää.

KäsiteLuonnos

raportti, jonka käyttäjä luo käyttämällä Kelasto-raporteissa tarjolla olevia valintoja.

KäsiteLuonnos

Kelan hallinnoima viranomaisen asiakirja, joka sisältää etuuksien käsittelyyn liittyvää asiakirjallista tietoa.

KäsiteLuonnos

Kelan tietovaranto, johon sisältyvät eläke-, terveys- ja toimeentuloturvaetuuksia sekä muita Kelan käsittelemiä tai Kelaan vaikuttavia etuuksia koskevat tiedot.

KäsiteLuonnos

Tutkimusmenetelmä, jossa koulutetut tutkijat asioivat normaalien asiakkaiden tavoin toimistossa.

KäsiteLuonnos

Jäsenneltyjä henkilötietoja sisältävä rekisteri, josta tiedot ovat saatavilla tietyin perustein.

KäsiteLuonnos

Henkilöstöjohtamisen osa, jonka tavoitteena on henkilöstön määrän ja laadun optimointi tulosyksiköissä.

KäsiteLuonnos

Tieto, joka kuvaa tietoaineiston kehittymisen ja muutokset nykyhetkeen saakka.

KäsiteLuonnos

Testaus, jossa todennetaan, että järjestelmä täyttää sille asetetut vaatimukset ja toimii tuotannonomaisessa ympäristössä.

KäsiteLuonnos

Tieto, joka on jalostettu käyttäjälle merkitsevään muotoon.

KäsiteLuonnos

Testaus, jossa todennetaan järjestelmän komponenttien yhteentoimivuus.

KäsiteLuonnos

Kelassa laadun parantamisen työkaluna käytettävä toiminnan arviointi, jolla tunnistetaan toiminnan vahvuuksia ja kehittämistarpeita.

KäsiteLuonnos

vakioraportoinnin ulkopuolella tapahtuva työkalujen käyttö tietojen hyödyntämiseen, hakemiseen, lajitteluun, visualisointiin ja raportointiin.

KäsiteLuonnos

Järjestelmän tai IT-palvelun testattu, hyväksytty ja julkaistu versio, joka on otettu käyttöön tai on valmis tuotantoon.

KäsiteLuonnos

Luokitus, joka ilmaisee, onko pääsy viranomaisen asiakirjaan rajoitukseton vai rajoitettu.

KäsiteLuonnos

Kokonaisarkkitehtuurin näkökulma, joka kuvaa järjestelmät, joilla tietoja käsitellään.

KäsiteLuonnos

Testaus, jossa koko järjestelmän toimintaa verrataan määrittelydokumentaatioon.

KäsiteLuonnos

Tietojärjestelmä, jossa sovellus paketoidaan versionhallintavälineiden avulla muihin ympäristöihin siirrettäväksi asennuspaketiksi.

KäsiteLuonnos

Järjestelmä, johon tietoja siirretään ETL-prosessissa.

KäsiteLuonnos

Toiminnan, prosessien ja palvelujen, tietojen, tietojärjestelmien ja niiden tuottamien palvelujen muodostaman kokonaisuuden rakenne, jolla hallinnoidaan ja kehitetään organisaation toimintaa ja sen rakenteita.

KäsiteLuonnos

Tietylle laskentakaudelle jaksotettu meno tai sen osa.

KäsiteLuonnos

Jonkin käytöstä tai kulutuksesta aiheutuva rahassa mitattava uhraus.

KäsiteLuonnos

Päätöksenteon apuväline, jonka avulla voidaan määrittää suunnitellun toiminnallisen muutoksen tai projektin toteuttamisen kannattavuus ja saavutettavat hyödyt.

KäsiteLuonnos

Tavoitetila, jossa kybertoimintaympäristöön voidaan luottaa ja jossa sen toiminta turvataan.

KäsiteLuonnos

on tiedonhankintamenetelmä, jossa tietyin kriteerein valitulta ihmisjoukolta kysytään vastauksia samoihin kysymyksiin. Kyselyä käytetään selvitysten ja tutkimusten tiedonkeruumenetelmänä, mutta myös suoraviivaisemmin silloin kun halutaan vastauksia tiettyihin yksittäisiin kysymyksiin. Toteuttamistapojen, kysymysten sisältöjen ja vastaajajoukon rajauksen valintaan vaikuttaa se, mitä halutaan saada selville.

KäsiteLuonnos

Henkilö tai ryhmä, joka käyttää järjestelmää sen oikeassa käyttöympäristössä.

KäsiteLuonnos

Tiedon satavuutta tai käyttöä rajoittava ehto.

KäsiteLuonnos

Käyttäjän ja järjestelmän tai kahden järjestelmän välinen vuorovaikutus sarjana toimintoja, joita toimija suorittaa tai aikaansaa järjestelmällä jonkin tavoitteen saavuttamiseksi.

KäsiteLuonnos

Toimintatavat ja käytännöt, joilla tuetaan kokoonpanon hallintaa säätelemällä käyttöoikeuksien ympäristökohtaista laajuutta, saatavuutta ja käyttöä ja siten varmistetaan, että tietosuoja ja tietoturva toteutuvat säädösten mukaisina.

KäsiteLuonnos

Operatiivisessa järjestelmässä (tuotannossa) suoritettava testaus, jonka tarkoitus on varmistaa, että järjestelmä toimii tuotantoympäristössä odotusten mukaisesti.

KäsiteLuonnos

Laatujärjestelmän toiminto, jolla pyritään varmistamaan, että järjestelmä tai tuote täyttää sille asetetut laatuvaatimukset.

KäsiteLuonnos

Väline, jolla tietoja siirretään lähdejärjestelmästä kohdejärjestelmään.

KäsiteLuonnos

Organisaatiomalli, jossa jokainen toimihenkilö kuluu yhteen yksikköön, jolla on yksikön toiminnasta vastaava yksikön esimies.

KäsiteLuonnos

Yhteiskäytössä olevan laitteen tai tiedon käyttöönoton automaattinen estyminen silloin, kun se on jo muussa käytössä.

KäsiteLuonnos

Todennäköisyys tietojen tai tietojenkäsittelyprosessin eheyden säilyvyydelle tai laitteen, järjestelmän tai palvelun saatavuudelle.

KäsiteLuonnos

Järjestelmä, josta tietoja siirretään ETL-prosessissa.

KäsiteLuonnos

Tietoarkkitehtuurin osa, jonka tarkoitus on varmistaa, että järjestelmän käyttäjät ymmärtävät sen käsitteet ja toiminnan tarvitsemat tiedot samalla tavoin.

KäsiteLuonnos

Mitattavan kohteen ominaisuuden ilmaisin valitulla suureella.

KäsiteLuonnos

Metatieto, joka kuvaa aikajärjestyksessä asiakirjaan tai muuhun tietoon tehdyt muutokset tai muutosten tallennusajankohdat.

KäsiteLuonnos

Tietojärjestelmä, jota käytetään päivittäin organisaation eri tuotantoprosesseissa.

KäsiteLuonnos

Rekisteriin koottu tiettyä osa-aluetta koskeva tieto, joka muodostaa otoksen rekisterin koko sisällöstä.

KäsiteLuonnos

Yhteisten tunnusmerkkien mukaan ryhmiteltyjen palveluiden muodostama kokonaisuus.

KäsiteLuonnos

Rekisteri, joka sisältää kattavasti tietoja yhteiskunnan perusyksiköiden ominaisuuksista ja yhteyksistä.

KäsiteLuonnos

Perusrekisteri tai muu keskeinen kansallisen tason tietovaranto.